Bette Skiv er hjemhørende i Spodsbjerg, og Fisker i Langelandsbæltet hele året.

Webcam

norge 2010

Den 7 juni drog vi til Hirtshals, for at sejle med Fjordline til Norge, næste dag.

Vel ankommen til Kristianssand, drog vi straks sydvestpå. Da vi ikke faldt over nogen gode overnatningspladser før Mandal, nåede vi jo et stykke vej. Vi parkerede på holdepladsen ved Søsanden. Lige hvor Mandal elven løber ud i havet.

Der er en lille mole, man kan fiske fra. Inderst på molen er der et skilt, der viser grænsen mellem elv og hav! (Det er frit at fiske i havet).

Men det gav nu ikke det helt store, der blev nemlig ikke fanget andet end fjæsing. Men de smager rigtig godt. Man skal bare passe på giftpiggene, når man afkroger og renser.

Næste dag, den 9 juni, kørte vi til Lindesnæs fyr. Som er Norges sydligste punkt.

mole søsanden

Fra Lindesnes Fyr kørte  vi til en lille havn der hedder Åvik. Der kunne vi begge fiske. Det blev nu kun til en enkelt makrel. Men det var jo udmærket aftensmad, til os begge.

Overnattede på lille rasteplads lige vest for Mandal.

Torsdag kørte vi til Farestad på Skjernøy, øst for Mandal. Der kunne vi nu ikke komme til at fiske, så vi prøvede den lille by, på vestssiden af Skjernøy, men med samme resultat. Så kørte vi til Tregde, og derfra til et lille bådsted lidt østpå.

Der kunne vi begge fiske, men uden held. Heldet kom i form af to gutter, der kom for at sejle over til en lille ø. De kunne fortælle, at ville man fiske fra strand eller mole, skulle man til Gismerøy,  eller Søsanden.

Da Søsanden jo var prøvet, satte vi kursen mod Gismerøy, som ligger lige øst for Mandal. Der var en dejlig mole at fiske fra, og da dagen jo allerede var ved at være slut, var vi godt tilfredse med tre makreller. Plus to undermåls havørreder.

Vi spiste aftensmad (makrel ) på Gismerøy, men kørte på Søsanden og overnattede.

Næste dag kørte vi atter til Gismerøy, og var der hele dagen. Det var regnvejr det meste af tiden. Men det gav en stor hornfisk 15 makeller og en undermåls torsk.

Hornfisken blev til aftensmad. Kørte på Søsanden og overnattede.

Den 12 var det stormvejr, og umuligt at fiske. Så det blev til sightseeing i stedet. Vi kørte til Farsund, derefter til Loshavn, og sluttelig til Havik Sanden. Endelig en kyst hvor man kunne fiske, Og så var det stormvej, så sandet stod om ørerne af os.  Fik mirakuli med røgede bacontern til aften. Og overnattede på stranden.

Næste morgen blæste det endnu mere. Så vi besluttede at køre ud og se Lista Fyr.

Fra fyret kørte lidt tilbage, til Borhaug, for at se om vi kunne finde en mole med lidt læ. det lykkedes delvist, men der var ikke noget at hente. Så vi opgav igen. Snakkede med en tysker, der fortalte at dagen før var der makrel I Farsund, ved aftenstide. Så vi satte kursen mod Farsund. Gjorde holdt på P pladsen midt i byen.

Opserverede masser af havørreder, men de ville absolut ikke bide på det, vi serverede. Fik en rimelig sej. Men da havde vi spist pølsemix, så den røg i fryseren.

Kørte til Korshamn og overnattede. Næsten midnatssol. Klokken er halv tolv.

Dagen efter, den 14, fiskede jeg i Korshamn om formiddagen. Men det gav kun den oplevelse det er, at se en temmelig stor havørred komme ud fra stensætningen, og tage blinket, men den slap af, da jeg med vold, prøvede at hindre den i at gå i stenene igen!!!

Mirjana sejler havture, fra Korshamn, hver onsdag,  med lystfiskere. Ture kan bookes hos Jan Pettersen på telefon 47040720. Eller hos Lyngdal Turistkontor. ture ud over onsdag kan bestilles specielt. Han kan tage 8-10 mand med.

Efter frokost forlod vi Korshamn, selv om den nok var en hel dag værd. Vi skulle med fra Kristianssand næste dag, så vi skulle til at nærme os lidt.

Da vi jo ikke havde SÅ travlt, valgt vi at tage de små veje. Men her kunne ivecoen kun lige være.

Der blev også lige tid til et lille stop ved Lonesfjorden, for at se, om der skulle være en fisk. Men heller ikke der, var det muligt at få nogen i tale. Så vi endte med at køre omkring Gismerøen, for at fange aftensmaden. Det blev til makreller igen! vi spiste aftensmad, inden vi kørte videre, for at finde sidste overnatningssted!!!

Vi kørte mod Høllen, og Annelise mente at det ville hun godt se engang, for der var tradition for bygning af træbåde. Det endte med at vi nåede ved 11 tiden om aftenen! Vi havde ikke fundet et egnet sted inden. Vi overnatter på p pladsen ved havnen.

Og der er virkelig rigtig mange flotte træbåde i havnen. Efter morgenmad, og lidt osen rundt på havnen, gik turen videre mod Kristianssand!

Nu venter vi bare på Fjordline allesammen, og dermed er turen forbi.

SLUT

Vi havde valgt ikke at ta båd med, men fandt mulighedder for at sætte egen båd i vandet.

Der var masse af steder, hvor man kunne leje en båd til at komme ud på vandet !!!!!!

Men ligemeget hvad, så er Syd Norge og især  Nordsjøvegegen ( i vikingernes fodspor)

et besøg værd !!!  Men der bydes også på masser af fiske- og naturoplevelser !!!!!!!

Så alt i alt et besøg værd !!!!!!!